Vrouwen domineerden vroegere populaties

Naomi Vreeburg

24 september 2014 09:00

Voordat de mensen migreerden uit Afrika bestond een populatie uit meer vrouwen dan mannen. En ook na deze verspreiding was dit nog het geval.

Zoals velen wel weten komen de Homo Sapiens oorspronkelijk uit Afrika. Hierna zijn we verspreidt naar andere continenten. Door middel van DNA-onderzoek hebben wetenschappers van het Max Planck Institute weten vast te stellen dat voor die tijd vrouwenpopulaties groter waren dan die van mannen. En dit bleef na de migratie nog wel een poosje zo.

Mannelijk versus vrouwelijk DNA

Met nieuwe technieken onderzochten de wetenschappers de genen van 623 mannen uit 51 verschillende populaties. DNA bestaat onder andere uit het door de mannenlijn doorgegeven Y-chromosoom en het door de vrouwelijke lijn overgeërfde mitochondriaal DNA (mtDNA). De onderzoekers vergeleken deze twee types met elkaar.

De proefpersonen uit Afrikaanse populaties bleken meer variatie te hebben in de mannelijke genen dan in het vrouwelijke DNA. “Genetische verschillen ontstaan door genetische drift. Dit zijn processen die willekeurige veranderingen in het DNA”, legt hoofdonderzoeker Mark Stoneking uit. “Wanneer een populatie erg klein is, ontstaan er meer van deze veranderingen. Hieraan konden we zien dat de herenpopulatie kleiner was dan de vrouwen, omdat er in de mannenlijn zoveel genetische verschillen waren.”

Ditzelfde patroon bleek ook terug te komen in mannen uit Amerikaanse populaties. Wat erop duidt dat vrouwen ook dominant aanwezig waren in populaties na de migratie.

Polygynie

Deze ontdekking kan worden verklaard door polygynie – een man mag een relatie hebben met meerdere vrouwen. Tijdens migraties lopen de dames letterlijk achter hun man aan, zodat ook na deze verspreiding populaties uit meer vrouwen bestonden dan mannen.

Bronnen: Investigative GeneticsBiomed Central via Eurekalert!