Vrouwtjesfruitvliegen hebben seks-schakelaar

KIJK-redactie

02 juni 2012 13:00

Voor het paren is ze verlegen en daarna moet ze niks meer van je hebben. Vrouwelijke fruitvliegen hebben soort een schakelaar die na de seks wordt omgezet.

Over de seksualiteit van fruitvliegmannetjes is redelijk wat bekend. Ze hangen uitgebreid de patser uit om vrouwtjes voor zich te winnen en gaan zelfs aan de alcohol wanneer ze worden afgewezen. Over de vrouwtjes is minder bekend, misschien omdat ze minder spectaculair het paringsritueel doorlopen. Maar ze zijn schijnbaar niet minder speciaal, want onderzoekers uit Oxford hebben bij de vrouwtjes een schakelaar gevonden die het seksuele gedrag regelt.

Het vrouwelijke vliegje stelt zich voor de daad wat bedeesd op, maar erna is ze actief bezig. Ze versnelt de ovulatie, legt de eitjes en past haar dieet aan. Mannetjes die langskomen voor een vluggertje worden ijskoud afgewezen. En dat wordt allemaal veroorzaakt door een feromoon in het sperma van de mannetjesvlieg, dat als een soort schakelaar dient.

Het seksferomoon werkt direct op een groep zenuwen in de baarmoeder, die het signaal aan de hersenen doorgeven. Wanneer dezelfde zenuwen bij fruitvliegmaagden worden gestimuleerd, beginnen ook die spontaan moedergedrag te vertonen. Zo hebben de wetenschappers niet alleen de schakelaar gevonden maar weten ze ook hoe de ‘bedrading’ daarachter in elkaar steekt.

Bronnen: Current Biology, University of Oxford via EurakAlert!

Beeld: DChai21/CC BY 2.0