Waarom zijn zwaailichten vaak blauw?

André Kesseler

2018-03-26 12:59:28

zwaailichten

Best gek toch: rood is de internationaal erkende kleur voor gevaar, maar zwaailichten van onder andere de politie zijn blauw. Waarom is dat?

Als politie, brandweer of ambulance met bloedspoed ergens naartoe moet, wordt niet alleen de sirene aangezet, maar gaan ook de felle blauwe lampen op het dak knipperen. Maar waarom zijn die niet rood, want dat is toch de internationaal erkende kleur voor gevaar? Er zijn verschillende verklaringen waarom voor blauw werd gekozen.

Kleuren vergeven

Een ervan is dat Duitsland, waar de blauwe lampen in 1938 als eerste werden ingevoerd, voor lampen koos met de glaskleur kobaltblauw-massief. Dat had te maken met de verduisteringsvoorschriften die aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog golden. Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.

Nog een mogelijke reden is dat veel andere opvallende kleuren al ‘vergeven’ waren. Achterlichten van auto’s waren rood, de koplampen witgeel en veel steden hadden al verkeerslichten, zodat rode, gele of groene zwaailichten verwarrend zouden zijn. Na de oorlog kozen veel van de door Duitsland bezette landen ervoor om de blauwe lichten te handhaven. Die lampen knipperden destijds overigens niet. Dat gebeurde in Duitsland vanaf 1953 en in Nederland pas toen dat in 1960 per Koninklijk Besluit verplicht werd gesteld.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl! Deze vraag kon je vinden in KIJK 12/2017.

Lees ook:

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer KIJK antwoordt