Walnotenboom blijkt vrouwelijk

KIJK-redactie

08 februari 2010 15:12

Voorheen werd gedacht dat alleen dieren het vrouwelijke hormoon progesteron aan konden maken. Maar wetenschapper Guido Pauli en collega’s hebben de stof nu ontdekt in een walnotenboom.

Progesteron is een vrouwelijk geslachtshormoon dat wordt uitgescheiden door de eierstokken. Onder andere bereidt het de baarmoeder voor op een zwangerschap.

In het American Chemical Society’s Journal of Natural Products zegt Pauli dat de rol van progesteron in zoogdieren uitvoerig is bestudeerd, maar dat het nog niet helemaal duidelijk is waarom het hormoon ook in planten voorkomt.

Gedacht wordt dat progesteron, net als andere steroïdhormonen, miljarden jaren geleden is geëvolueerd, voordat er planten of dieren waren zoals we die nu kennen. Dit idee kan de gedachte over evolutie en de functie van progesteron in levende dingen drastisch veranderen.

Bronnen: LiveScience