Wespensteek doodt kankercellen

kijkmagazine

02 september 2015 11:00

Het gif van een Braziliaanse wespensoort beschadigt tumorcellen en laat gezonde cellen ongemoeid.

Wie had gedacht dat we ooit nog gelukkig zouden worden van wespensteken? Terwijl de zomerse wespenplaag weer is neergedaald op de Nederlandse polder toont Braziliaans laboratoriumonderzoek aan dat de geelzwarte kwelgeesten wellicht ook een levensreddend medicijn in zich dragen.

Het gif van de Polybia paulista, een agressieve Braziliaanse wespensoort, doodt selectief kankercellen, zo hebben wetenschappers van de staatsuniversiteit in São Paolo ontdekt. Met behulp van de gifstof waren zij in staat de groei van prostaat- en blaaskankercellen te remmen, evenals de opmars van leukemiecellen die voor veel medicijnen resistent zijn.

Werking

Het gif, MP1 genaamd, maakt gaten in het oppervlak van tumorcellen waardoor moleculen die cruciaal zijn voor het functioneren van de cellen eenvoudig naar buiten glippen. Het gevolg: de cellen sterven af.

MP1 laat gezonde cellen met rust. Dit heeft te maken met de structuur van de cellen. Het gif wordt aangetrokken door vetmoleculen. Bij gezonde cellen bevinden deze moleculen zich onder het celoppervlak, maar bij kankercellen in de buitenste laag. De interactie met deze lipiden veroorzaakt de gaten in het celoppervlak die tumorcellen doen afsterven.

Combinatie

Meer medisch en laboratoriumonderzoek is vereist om te ontdekken of en hoe MP1 toepasbaar is op menselijke tumoren. Het gif heeft wel de potentie om een veilig middel tegen kanker te worden, zo stellen de onderzoekers. Mogelijk kan het worden gebruikt in toekomstige combinatietherapieën, waarbij verschillende medicijnen verschillende delen van de kankercellen aanvallen.

Bronnen: Biophysical Journal, Phys.org, The Guardian, BBC News