Wetenschappelijke 1 aprilgrappen op een rij

KIJK-redactie

01 april 2013 11:30

Ook de wetenschap doet aan 1 april. KIJK waarschuwt je alvast met enkele voorbeelden van afgelopen jaar.

In de wetenschap is doorgaans weinig ruimte voor grappen en grollen, maar op 1 april ligt dat toch net iets anders. Zelfs gerenommeerde kranten, tijdschriften en wetenschappelijke organisaties hebben er een handje van om op deze datum een onzinbericht de wereld in te sturen. Een klein overzicht van het afgelopen jaar:

• Het populairwetenschappelijk tijdschrift Scientific American kwam vorig jaar met een opvallend bericht over neurowetenschappers. Op een speciaal belegde persconferentie gaven deze onderzoekers toe dat ze meer dan de helft van wat ze schrijven uit hun duim zuigen. Lees het artikel voor enkele hilarische quotes.
  • Ook CERN deed een duit in het zakje. De wetenschappelijke organisatie die de LHC bedrijft, berichtte dat onderzoekers op het vulkanische eiland Tristan da Cunha een nieuw deeltje hadden ontdekt. De toepasselijke naam van dit deeltje: het foolion.
  • The Guardian beweerde vorig jaar dat de eerste bewijzen van de snaartheorie waren gevonden. Hogere dimensies zouden een afwijking in de decimalen van pi hebben veroorzaakt.

Spectaculaire ontdekkingen en interessante publicaties die vandaag verschijnen, moeten dus met een korreltje zout worden genomen. Zo hebben wij onze twijfels bij het nieuws dat CERN een aantal van zijn higgsbosonen gaat verloten