Piepkleine trommels van grafeen gemaakt

KIJK-redactie

27 augustus 2014 16:00

Onderzoekers van de TU Delft zijn er in geslaagd piepkleine trommeltjes van grafeen te maken. Ze kunnen ‘drummen’ met fotonen. De wetenschappers hopen de trommels in de toekomst te kunnen gebruiken in quantumcomputers.

Wetenschappers uit Delft hebben extreem kleine trommeltjes gemaakt van het materiaal grafeen – een soort kippengaas van koolstofatomen. Het bestaat uit ongeveer een miljard atomen. Met fotonen – lichtdeeltjes – kunnen ze er op ‘drummen’. De kracht van die fotonen is klein, maar door het lage gewicht van grafeen, kunnen ze het trommelvel toch aan het trillen brengen.

Wanneer onderzoekers de trommel aan het trillen hebben gebracht, kunnen ze de trilling meten. Dat doen ze door te kijken op welke manier de straling terugkaatst. Zo kunnen ze de beweging heel precies volgen; bewegingen van maar 17 femtometer, bijna 1/10.000ste van de diameter van een atoom, kunnen worden waargenomen.

Geheugenchip in quantumcomputer

Als je met een stok op een gewone trommel slaat gaat het vel trillen. Het beweegt op een gegeven moment naar boven of juist naar beneden. Maar grafeentrommels kunnen waarschijnlijk quantumgedrag vertonen. De beweging gaat dan anders. Het trommelvel kan tegelijk omhoog en omlaag bewegen. Dit maakt dat de trommel toepasbaar zou kunnen zijn in de geheugenchips van supersnelle quantumcomputers.

Bronnen: Nature Nanotechnology, TU Delft