Snelst draaiend object ooit gemaakt

André Kesseler

02 september 2013 09:00

‘Spin doctors’ van een Britse universiteit hebben een superklein bolletje met gigantische snelheid laten ronddraaien.

Wetenschappers van de Schotse Universiteit van St. Andrews doen onderzoek naar het gebied tussen de wereld van het hete grote, en de wereld van het superkleine, die wordt beschreven door de quantummechanica. Ze proberen daar bewijzen te vinden voor quantumwrijving, waarbij deeltjes worden afgeremd zonder invloeden van buitenaf.

Voor dit onderzoek produceerden ze van calciumatomen een microscopisch bolletje van 4 micrometer (een menselijke haar heeft al een middellijn van 40 micrometer). Door dit vervolgens in een vacuüm te plaatsen en te ‘beschieten’ met een laserstraal konden ze het met een snelheid van 600 miljoen rotaties per minuut rond laten draaien. Dat is zo’n 500.000 keer sneller dan de centrifugesnelheid van een gemiddelde wasmachine. Bovendien liep de temperatuur van het bolletje bij die snelheid terug naar – 233 graden Celsius. Michael Mazilu, één van de bij het onderzoek betrokken natuurkundigen, verbaast zich erover dat het bolletje niet al bij veel lagere snelheden door de gigantische centrifugaalkrachten uiteen is gespat.

Hoe spectaculair het experiment ook was, het bestaan van quantumwrijving is er echter nog niet mee aangetoond. Maar Mazilu en zijn collega’s hebben goede hoop dat ze dat met toekomstige experimenten voor elkaar gaan krijgen.

Bronnen: University of St. AndrewsBBC NewsLiveScienceDiscovery News