Wetenschappers pingpongen met Mach 1

André Kesseler

15 februari 2013 09:00

Bij het woord ‘projectiel’ denk je niet meteen aan een tafeltennisbal. Toch hebben wetenschappers een manier gevonden om het onschuldige bolletje celluloid met supersonische snelheid door een batje te rammen.

Een pingpongkanon bouwen is niet zo heel moeilijk. De bouwtekeningen kun je overal op het internet vinden en wetenschappers aan de Amerikaanse Purdue-universiteit gebruikten zo’n wapen al jaren om kinderen iets te leren over de basisprincipes van natuurkunde. En dan komt er onvermijdelijk een moment dat je je afvraagt hoe ver je met zo’n ping pong ball gun kunt gaan. Hoe hard kun je hem laten schieten?

Teamleider Mark French legt in dit filmpje haarfijn uit hoe het systeem werkt. Schuif naar 5:48 om te zien hoe ze een balletje van 2,3 gram met bijna 1500 kilometer per uur door een pingpongbatje jagen. Wij zeggen: booyah! (Maar ook: don’t try this at home.)

Bronnen: Purdue UniversityPopular Mechanics