Energie opgewekt uit kauwbewegingen

KIJK-redactie

17 september 2014 09:00

Onderzoekers hebben een kinband gemaakt die energie kan opwekken uit kauwbewegingen. Ze hopen daarmee het gebruik van batterijen te kunnen verminderen.

Canadese onderzoekers hebben een apparaatje gemaakt dat elektriciteit kan opwekken uit bewegingen van je kin. Zo zou het je mobieltje kunnen aandrijven als je aan het eten of praten bent. Momenteel is de opgewekte stroom helaas nog niet sterk genoeg om apparaten op te laden, maar door de kinband geavanceerder te maken, hopen de wetenschappers bijvoorbeeld gehoorapparaten, elektronische gehoorbeschermers en telefoons te kunnen opladen.

Kauwgom kauwen

Het apparaat is gemaakt van een piëzo-elektrisch materiaal – een materiaal dat onder invloed van druk een spanning kan opwekken. De mechanische beweging van je kin tijdens het kauwen, zorgt er voor dat het materiaal uitrekt en dat er een stroompje gaat lopen.

De wetenschappers testten hun uitvinding door het apparaatje te verbinden aan een paar oorwarmers en het geheel op te zetten bij een aantal proefpersonen. Vervolgens werd aan hen gevraagd om 60 seconden op een stukje kauwgum te kauwen. De onderzoekers hielden ondertussen bij hoeveel stroom het apparaatje opwekte. De maximale hoeveelheid stroom die werd opgewekt was 18 microwatt (µW). Om zo veel stroom op te wekken moest de kinband echter heel strak worden bevestigd. Bij een meer comfortabele bevestiging werd maximaal 10 µW opgewekt.

Meer laagjes

Deze hoeveelheid stroom is nog veel te weinig om een apparaat mee op te laden, maar door meer laagjes van het piëzo-elektrische materiaal toe te voegen, hopen de wetenschappers de opbrengst te verhogen. Zo denken ze dat ze met 20 laagjes (totale dikte van 6 mm) een gehoorbeschermer kunnen aandrijven die 200 µW verbruikt. De gemiddelde hoeveelheid stroom die kan worden opgewekt door te kauwen, ligt volgens de onderzoekers rond de 7 milliwatt (7000 µW), dus er valt nog een heleboel meer te behalen.

De wetenschappers hopen met hun apparaatje het gebruik van batterijen te verminderen omdat die duur zijn en erg schadelijk voor het milieu. Een piëzo-elektrische laag kost helaas wel zo’n €15,-. Gezien de kosten van batterijen, zou je er naar schatting drie jaar over doen om het bedrag terug te verdienen.

Bronnen: Institute of Physics via EurekAlert!, Smart Materials and Structures