‘Wie exponentiële groei niet ziet, komt in problemen’

KIJK-redactie

31 januari 2012 09:00

Salim Ismail (Singularity University)

Veel bedrijven en overheden kijken niet op de juiste manier naar de groei van technologie. Dat stelt Salim Ismail van de Singularity University.

“Als je aan de top van een bedrijf staat en je niet weet hoe technologie groeit, kan dat de ondergang van je bedrijf betekenen. Kijk maar naar hoe het Kodak dit moment vergaat. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor landen.”

Dat vindt Salim Ismail, executive director van de Singularity University, een “nieuwe universiteit die de kracht van exponentiële technologie kan inzetten om de grote uitdagingen van de mensheid op te lossen”. Van dit initiatief vond gisteren in Rotterdam de Nederlandse kick-off plaats, en KIJK was erbij.

Groeiende technologiecurve

Volgens Ismail wordt er door veel bedrijven en overheden te lineair gekeken naar de groei van de technologie. “Daardoor zitten we nu in de problemen, zowel op economisch vlak als wat het milieu betreft. Onze leiders hebben niet ver genoeg vooruit gekeken. Daarom willen wij graag de leiders van de toekomst voorbereiden.”

De niet lineaire, maar exponentiële groei die technologie volgens hem wél doormaakt, is trouwens niet nieuw, stelt Ismail. “Als je honderd jaar terug in de tijd kijkt, zie je dat de technologiecurve ook toen al exponentieel groeide. En die laat zich nergens door tegenhouden.”

Onmogelijke iPhone

Als tekenend voorbeeld noemt Ismail RIM, de maker van de Blackberry-telefoons. “Toen de iPhone aangekondigd werd, hield RIM vol dat het onmogelijk was om een telefoon te maken met zo’n groot scherm en zo’n batterijduur. Ze dachten dat de aankondiging van de iPhone fake was. En de rest is geschiedenis.”

Ismail wil met de Singularity University vooral denkpatronen veranderen. Dat doet het academisch instituut door regionaal projecten te lanceren. “Zo hebben we een wedstrijd uitgeschreven waarin we Braziliaanse denkers vroegen een project op poten te zetten dat één miljoen mensen in Sao Paolo kan bereiken. Meer eisen waren er niet. Uiteindelijk zijn daarbij 230 ideeën ingediend.”

Tekst en beeld: Nick Kivits



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws