Hoe wordt het geslacht bepaald bij krokodillen?

KIJK-redactie

08 april 2014 16:00

Krokodil

Bij mensen wordt het geslacht bepaald door de geslachtschromosomen. Maar krokodillen hebben die chromosomen niet. Wat bepaalt dan bij deze dieren of ze een mannetje of vrouwtje worden?

Bij de krokodillen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur waar de eieren in liggen te ‘bakken’ tussen dag 7 en 15 na de leg. Bij een temperatuur lager dan 30 graden Celsius komen er voornamelijk vrouwtjes uit het ei, terwijl boven de 32 graden Celsius het hoofdzakelijk mannetjes zijn. Temperaturen ertussenin levert een gemengd nest op.De temperatuur beïnvloedt namelijk de hormoonhuishouding in het ei, maar het precieze mechanisme is nog onbekend.

Krokodillen zijn overigens niet de enige dieren bij wie de geslachtsbepaling afhankelijk is van de temperatuur. Ook bijvoorbeeld schildpadden hebben dit mechanisme.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar [email protected]!

Tekst: Hidde Boersma