Zelfhelende batterij in aantocht

André Kesseler

20 november 2013 13:00

Lithium-ion-batterijen zijn prettig, maar ze hebben een belangrijk nadeel. Ze gaan na verloop van tijd stuk. Gelukkig komt de zelfhelende batterij eraan.

Over de hele wereld wordt gewerkt aan nog betere lithium-ion-batterijen. En dan vooral aan manieren om nog meer energie in de negatieve elektrode te kunnen proppen en tegelijkertijd het gewicht omlaag te brengen. Een van de meest veelbelovende materialen die dat mogelijk kan maken is silicium.

Maar dat materiaal heeft een belangrijk nadeel, want tijdens het laden zwelt het op tot drie keer de oorspronkelijke grootte. Door het herhaaldelijk laden en ontladen en het daarmee gepaard gaande krimpen en uitzetten van het silicium, ontstaan er scheurtjes. En als er daar teveel van zijn, kunnen er steeds minder elektronen worden opgeslagen.

Onderzoekers van de Stanford-universiteit en het Department of Energy’s SLAC National Accelerator Laboratory hebben nu een rekbare coating van polymeren uitgevonden die rond het silicium wordt aangebracht en de scheurtjes in een paar uur kan herstellen.

In het filmpje hieronder is te zien hoe rekbaar de coating is, die voor de gelegenheid op een ballon is gespoten.

Uit proeven blijkt dat de batterijen het dankzij de coating tien keer langer volhouden dan bestaande exemplaren. En dat kan goed nieuws zijn voor de ‘stroombronnen’ in smartphones en elektrische auto’s.

Bronnen: SLAC National Accelerator Laboratory, Wired