Boek: Donkere materie en de dinosaurussen

kijkmagazine

29 december 2016 16:00

We hadden meer verwacht van het boek Donkere materie en de dinosaurussen.

Met De verborgen dimensies van ons heelal schreef natuurkundige Lisa Randall een aantal jaar geleden een fascinerende verhandeling over hogere dimensies. Dat schept natuurlijk hoge verwachtingen voor haar nieuwe boek, Donkere materie en de dinosaurussen – maar helaas wordt die niet waargemaakt.

Probleem is vooral dat pas in het allerlaatste stukje van het boek eindelijk de speculatieve link uit de titel wordt behandeld: dat het uitsterven van de dinosauriërs heel misschien iets te maken had met donkere materie. De rest van het boek bestaat uit honderden pagina’s vol beschrijvingen van natuur- en sterrenkundige onderwerpen die daar (zijdelings) mee te maken hebben en die Randall op een degelijke, wat plichtmatige manier heeft neergeschreven.

Aardig voor wie nog weinig over het heelal weet, maar magertjes voor wie Randalls eerste werk kent of zich door de prikkelende titel van het boek tot een aanschaf liet verleiden.

*** | 368 pagina’s | € 24,95 (paperback) of € 14,99 (ebook)