DNA van menselijke embryo’s mag worden aangepast

Naomi Vreeburg

02 februari 2016 11:00

Het Verenigd Koninkrijk heeft toestemming gekregen voor het genetisch modificeren van menselijke embryo’s.

De discussie over het genetisch modificeren van menselijke embryo’s is al langere tijd aan de gang. Wegen de potentiële voordelen op tegen de ethische bezwaren? Ja, zo besluit het Verenigd Koninkrijk – of eigenlijk de Human Fertilisation and Embryology Authority (HFEA) – nu. Britse wetenschappers hebben groen licht gekregen om het DNA van embryo’s in een vroeg stadium aan te passen.

Miskraam

De eerste experimenten zullen worden gedaan aan het Francis Crick Instituut in Londen. Om te beginnen met 30 embryo’s, hoewel de onderzoekers hopen dat dit er later meer worden. De Britten zullen de embryo’s voor zeven dagen observeren, totdat ze 250 cellen ‘groot’ zijn. Zo kunnen ze de genen volgen die betrokken zijn bij de vroege ontwikkeling van de embryo’s.

Hierdoor zouden de onderzoekers er onder andere achter kunnen komen hoe deze ontwikkeling soms leidt tot een miskraam. Door te experimenteren met muizen blijkt namelijk dat genetische mutaties in de embryo hier een rol in zouden spelen. Er moet overigens nog wel even een slag om de arm worden gehouden: of het onderzoek daadwerkelijk plaats zal vinden, hangt nog altijd af van een ethische commissie die de individuele studie goed moet keuren.

IVF

De embryo’s zullen worden gedoneerd door koppels die na een IVF-behandeling embryo’s ‘over hebben’. Het inbrengen van de genetisch gemodificeerde embryo’s bij een vrouw is overigens verboden.

Bron: The Guardian