Atoombinding voor het eerst vastgelegd

Laurien Onderwater

21 januari 2020 15:53

koolstof

Om bepaalde processen te begrijpen, is het cruciaal dat ze worden gevisualiseerd. Atomen die met elkaar binden, is zo’n voorbeeld, en dat is wetenschappers nu gelukt.

Alles om ons heen is geregeld door de manier waarop atomen met elkaar binden – en weer splitsen. Of het nu gaat om een molecuul (opgebouwd uit atomen), een stof, of een levend organisme. Des te opmerkelijker is het dat wetenschappers nog nooit hebben gezien hoe atomen met elkaar binden.

Dat is ook niet zo vreemd. Een atoombinding – ook wel covalente binding geheten – is ongeveer een half miljoen keer kleiner dan de breedte van een mensenhaar, waardoor directe beeldvorming van de binding tussen een paar atomen op z’n zachtst gezegd lastig is. Toch is het een team van onderzoekers onlangs gelukt.