Filmpje: wolvenpup apporteert balletje

Annelies Bes

17 januari 2020 16:38

wolvenpup

Een experiment zet Zweedse wetenschappers aan het denken na een bijzondere gewaarwording: wolvenwelpjes die kunnen apporteren.

Wolvenpuppy’s zien er poezelig uit, maar na het zien van dit filmpje ben je zeker om. In de video is te zien hoe een wolvenpup een opgegooide tennisbal na wat aansporing weer keurig terugbrengt. Wie had ooit gedacht dat je met een wolvenpuppy een spelletje apporteren kunt doen?

Vliegend balletje

Tijdens een onderzoek naar de invloed van domesticatie op sociaal gedrag, observeerde Zweedse wetenschappers aan de Universiteit van Stockholm iets heel bijzonders. Met dertien pups uit drie verschillende nestjes werd getest hoe ze reageerden als er door een ‘onbekend’ persoon een balletje door de kamer werd geslingerd.

Van de eerste twee nestjes toonden – volledig volgens verwachting – de meeste pups weinig tot geen interesse in het vliegende balletje. Bij het laatste nestje keken de wetenschappers echter hun ogen uit: drie pups apporteerden het balletje zonder daarvoor eerst getraind te zijn.

Wolvenpup

Dat zo’n schattige pluizenbol reageert op menselijke verbale aanwijzingen was absoluut niet de verwachting. Tot nu toe werd gedacht dat alleen honden dit gedrag vertonen. Honden zouden pas begonnen zijn met het opvolgen van aanwijzingen, nadat ze gedomesticeerd waren door de mens, zo’n 15.000 jaar geleden. Daarnaast laten volwassen wolven de balletjes liever links liggen.

De bizarre voorstelling zet wetenschappers aan het denken. Zou het kunnen dat een al bestaande sociale interesse gericht naar mensen bij de verre voorouders van de hond, een rol heeft gespeeld bij een selectie voor domesticatie van de wolf?

Het is nog te vroeg om hier sterke conclusies aan te verbinden. Alle drie de pups die dit bijzondere gedrag vertoonden waren geboren in hetzelfde nestje. Daarnaast zijn de welpjes verzorgd en opgegroeid in bijzijn van de mens. Er is dus meer onderzoek nodig om te kijken of dit gedrag ook gedeeld wordt door andere welpjes.

Bronnen: iScience, New Atlas, Gizmodo