Fossiel van kleinste aap van de Oude Wereld gevonden

Naomi Vreeburg

17 juli 2019 09:12

aap

De resten van dit uitgestorven aapje wijzen uit dat het rond de 1 kilogram heeft gewogen en even groot was als een ananas.

Ongeveer 4,2 miljoen jaar geleden moet hij in Kenia hebben rondgelopen (en geslingerd): Nanopithecus browni. Dit aapje, waarvan een team onderzoekers onlangs de fossiele resten vond, behoorde tot de echte meerkatten ofwel guenons. Het dier (in het midden van de tekening hierboven) had hetzelfde gewicht als de moderne, nog levende dwergmeerkat – ongeveer 1 kilogram. En dat maakt Nanopithecus browni, samen met de dwergmeerkat, de kleinst bekende aap van de Oude Wereld.

De guenons (links op de illustratie hierboven) zijn vandaag de dag wijdverspreid in Afrika, maar over de evolutie van deze apen weten we maar weinig. Er worden simpelweg niet zoveel fossielen van uitgestorven exemplaren gevonden, zo melden de onderzoekers in het vakblad Journal of Human Evolution. Nanopithecus browni is wat dat betreft dus een pareltje.