‘De kolibrievleugel wekt een sterke kracht naar boven op’

Laurien Onderwater

06 april 2021 09:00

kolibrievleugel

Wetenschappers van de TU Eindhoven, het Eindhovense geluidstechnologiebedrijf Sorama en de Amerikaanse Stanford-universiteit onderzochten het vleugelgeluid van kolibries. Met de verkregen resultaten kunnen onder meer drones stiller worden gemaakt. KIJK sprak met Rick Scholte van Sorama over deze studie.

Lees ook: Bijzonder: zo vliegt een kolibrie door een waterval

Wat hebben jullie onderzocht?

We wilden achterhalen hoe de kolibrie zijn karakteristieke, lage en prettige ‘hum’-geluid maakt. We wisten al dat de tonen direct gekoppeld zijn aan de vleugelslag van wel veertig slagen per seconde. Met twaalf hogesnelheidscamera’s, zes drukplaten en 2176 microfoons ontdekten we wat er precies gebeurt. In tegenstelling tot andere vogelsoorten wekt de kolibrievleugel zowel tijdens de opwaartse als tijdens de neerwaartse vleugelslag een sterke aerodynamische kracht naar boven op. Dus twee keer per slag. Deze opwaartse liftkracht blijkt de grootste bijdrage te leveren aan het hummen van de kolibrie.

Waarom bestudeerden jullie dit?

We zijn gefascineerd door de slimheid van de natuur en door die langzaam te ontrafelen, kunnen we veel leren. Door precies te begrijpen hoe de kolibrie geluid maakt, kunnen we dat in een wiskundig model beschrijven. Dit model blijkt breed toepasbaar te zijn. Het beschrijft namelijk ook de aerodynamica van andere vogels, vleermuizen, insecten en zelfs robots met flapperende vleugels.

kolibrievleugel
Rick Scholte

Wat kunnen jullie mee deze resultaten?

Het gevalideerde wiskundige model kan ingezet worden bij de ontwikkeling van drones, ventilatoren en andere machines met flapperende of roterende bladen. Op die manier kunnen we deze producten stiller maken, maar ook prettiger laten klinken. Als we hierin slagen, zal dit een grote bijdrage leveren aan onze gezondheid. Geluidsvervuiling is namelijk een van de meest schadelijke omgevingsfactoren voor de mens.

Dit korte interview is ook te vinden in KIJK 5/2021, die vanaf 15 april in de winkel ligt.