Gevecht tot de dood vereeuwigd na vulkaanuitbarsting

Kailo Timmerhuis

21 juli 2023 17:00

Illustratie van het gevecht

Miljoenen jaren geleden vond er een uniek gevecht plaats tussen een zoogdier en een dinosaurus. Deze worsteling werd abrupt beëindigd door een vulkaanuitbarsting.

Opgravingen in China laten het laatste gevecht zien tussen een zoogdier en een dinosaurus die 125 miljoen jaar geleden, in het Mesozoïcum, elkaar in de haren zaten. Tijdens die worsteling werden ze bedolven onder een hete laag vulkanisch puin. Dit heeft ervoor gezorgd dat we voor het eerst de bijzondere relatie tussen de twee stokoude diersoorten kunnen terugzien. En opmerkelijk genoeg is de dino de prooi van het zoogdier. Een Chinees onderzoeksteam schreef erover in het wetenschappelijke tijdschrift Scientific Reports.

Het zoogdier in kwestie is de vleesetende Repenomamus robustus. Het knaagdier was slechts zo’n 50 centimeter lang maar behoorde tot de grootste zoogdieren van zijn tijd. En uit dit fossiel blijkt dat het dier roofde op Psittacosaurus lujiatunensis. Deze herbivoor, die drie keer zo groot was als het knaagdier, liep op twee poten, had een vogelachtige snavel en een kenmerkende staart met lange haren.