Is kaalheid verleden tijd?

Annelies Bes

29 juli 2020 11:12

kaalheid kaal microRNA behandeling

Wetenschappers ontdekten een molecuul dat haargroei stimuleert in muizen. Wordt dit het nieuwe middel tegen kaalheid?

Veel mannen zullen er vroeg of laat aan moeten geloven: kaal worden. Of toch niet? Tegenwoordig lijken er steeds meer opties bij te komen om dit proces te vertragen. Van het tatoeëren van ‘haar’ op kalende plekken, lasertherapie of haartransplantatie tot de nieuwste haargroeiwondermiddelen.

Maar wat als je je dun wordende haardos gewoon weer terug kunt laten groeien? Daar werken wetenschappers van de North Caroline State University hard aan. Onlangs ontdekten ze een molecuul dat de wedergeboorte van nieuwe haren reguleert, zo schrijven ze in Science Advances. Dit molecuul biedt een nieuw aangrijpingspunt voor verder onderzoek.

3D-celcultuur

Normaal is haargroei afhankelijk van de gezondheid van zogeheten Dermal Papillae (DP)-cellen. Deze bevinden zich vlakbij de haarzakjes, waar ze de groeicyclus van de haren reguleren en de nieuwe aanmaak van zakjes stimuleren. Uit eerder onderzoek blijkt dat haarzakjes niet geheel verdwijnen tijdens het kalen: ze krimpen. Het herstellen van deze cellen zou het tij dus misschien kunnen keren, zo redeneerden de wetenschappers.

Om dit te onderzoeken cultiveren ze DP-cellen in hun lab, om deze vervolgens te injecteren in muizen voor verder onderzoek. Als deze cellen in een plat petrischaaltje worden opgekweekt, behouden ze niet lang hun stimulerende functie. Daarom groeiden de onderzoekers de cellen, naast de standaard 2D-omgeving, ook in een bolvormige 3D-structuur, wat de natuurlijke leefomgeving van de haarcellen beter nabootst. Hierin kunnen de cellen in alle richtingen groeien en interacteren met andere cellen.

Injectie

De onderzoekers injecteerden de cellen vervolgens in de huid van muizen om ze te testen. De knaagdieren werden behandeld met cellen uit of de 2D- of de 3D-omgeving. Een derde groep muizen ontving een Minoxidil-behandeling, een veelgebruikt (maar niet ideaal) middel tegen haarverlies.

Twintig dagen lang volgde het team de haargroei in de muizen. De dieren die waren behandeld met cellen uit de 3D-cultuur boekten een veelbelovend resultaat. Na vijftien dagen hadden deze beestjes maar liefst 90 procent van hun vachtje weer terug, vergeleken met 35 procent in de met Minoxidil behandelde groep.

Signaalzakje

Maar hier lieten de onderzoekers het niet bij. Ze gingen op zoek naar de moleculaire werking van DP-cellen op de haargroei. Hun zoektocht startte in zogeheten exosomen, piepkleine zakjes vol met signaalstoffen waarmee cellen onderling kunnen communiceren. Hierin vonden ze een molecuul, miR-218-5p, dat een hoofdrol lijkt te spelen in de regulatie van haargroei.

Dit molecuul, een zogeheten microRNA, is een vorm van RNA dat een rol speelt in het aan- en uitzetten van genen – in dit geval een gen dat de haargroei controleert. De onderzoekers vergeleken de hoeveelheid microRNA in exosomen afkomstig van 2D- met 3D-DP-cellen. Vervolgens injecteerden ze ook de exosomen in de huid van muizen, om het effect te zien. Bij een toename van dit specifieke microRNA nam de haargroei toe, terwijl bij afname ook de haargroei stagneerde.

“Celtherapie met 3D-cellen zou een effectieve behandeling tegen kaalheid kunnen zijn, maar je moet dan wel de cellen groeien, bewaren en via injectie op de juiste plek terecht krijgen,” vertelt hoofdonderzoeker Ke Cheng. “MicroRNA, daarentegen, kan verwerkt worden in ‘small molecule’-geneesmiddelen. Zo zou je eventueel een crème of lotion kunnen ontwikkelen met een gelijksoortige werking, maar met minder problemen.”

Of dit echt zo makkelijk is als de wetenschappers dat zich voorstellen, zal moeten blijken uit verder onderzoek. Tot die tijd blijft miR-218-5p niet meer dan een veelbelovende kandidaat als medicijn tegen kaalheid.

Bronnen: Science Advances, North Caroline State Univerisity, NewAtlas