KIJK 3/2019 verschenen!

Laurien Onderwater

21 februari 2019 07:59

Vanaf vandaag in de winkels en bij abonnees op de mat: KIJK 3/2019! Met donkere materie in de spotlights.

Dat het grootste deel van ons heelal bestaat uit donkere materie, daar is het gros van de wetenschappers het al zo’n veertig jaar over eens. Maar alle zoektochten tot nu toe hebben nog niets opgeleverd. Een kwestie van doorgaan totdat we eindelijk beethebben? Of wordt het tijd om het over een andere boeg te gooien? Je leest er alles over in de nieuwe editie van KIJK (met een gewaagde, maar prachtige cover, al zeggen we het zelf).

Verder in dit nummer:

• Steeds vaker stuiten wetenschappers op gaten in het genetisch materiaal van mensen en dieren. Net als de ruimte lijkt DNA ‘dark matter’ te bevatten.
  • Vond Alberto Santos-Dumont het vliegtuig uit? Dat niet, maar deze luchtvaartpionier deed genoeg andere opmerkelijke dingen.
  • Iedereen fantaseert weleens over tijdreizen. Drie Amerikaanse natuurkundigen denken dat het door middel van slechts twee draden mogelijk is.
  • Veel mensen zijn huiverig voor kernenergie. Maar er wordt gewerkt aan reactoren die stukken veiliger zijn dan de huidige exemplaren.
  • Drugs als lsd en MDMA blijken te werken tegen depressies en PTSS. Hoog tijd, zo wordt hier en daar gezegd, om er legale medicijnen van te maken.

KIJK 3/2019 ligt in de winkel tot en met 20 maart. Je kunt het nummer ook online bestellen in onze webshop.