‘Meeste bewoonbare planeten nog niet geboren’

kijkmagazine

21 oktober 2015 13:35

Volgens een theoretische studie van het universum behoort de aarde tot een van de eerste planeten waar leven kan bestaan.

Slecht nieuws voor alienspotters: als het op leefbaarheid aankomt, lijkt onze planeet (te) vroeg te hebben gepiekt. Een theoretische studie van het Space Telescope Science Institute voorspelt dat 92 procent van de leefbare planeten in het universum nog niet bestaat. Sterker nog, de meerderheid zal pas geboren zijn als de zon al is opgebrand.

100 biljoen jaar

Met behulp van telescopen trachtten de onderzoekers zover mogelijk het heelal in te kijken, en daarmee terug in de tijd. Ze merkten op dat de productie van sterren, hoewel 10 miljard jaar geleden een stuk sneller, nog onvoorstelbaar lang kan doorgaan. Slechts een fractie van de waterstof en het helium aanwezig in het universum – twee cruciale ingrediënten voor de vorming van sterren – is verbruikt. De wetenschappers veronderstellen daarom dat de laatste ster pas over 100 biljoen jaar is opgebrand.

Gegeven de schatting dat het universum momenteel nog maar 13,8 miljard jaar ‘jong’ is, lijkt de aarde tot de allereerste lichting leefbare planeten te horen. Met het grootste deel van het universum en daarmee bewoonbare hemellichamen nog ongeboren, heeft het er alle schijn van dat we de hoogtijdagen van space civilisation moeten missen.

Troost

Toch hoeven speurders naar buitenaardse beschavingen niet te wanhopen. Alleen al in ons sterrenstelsel, de Melkweg, zouden volgens de wetenschap zeker een miljard leefbare planeten moeten zijn.

Bovendien, zo stellen de onderzoekers, heeft het één groot voordeel dat we zo relatief dicht bij de oerknal staan. “Mogelijke beschavingen in de verre toekomst zullen grotendeels geen idee hebben hoe en of het universum ooit is ontstaan.” Laat dat voor alienspotters een troost zijn.

Bronnen: Space Telescope Science InstituteScienceAlert, Phys.org