Vogels niet veilig voor bidsprinkhaan

Naomi Vreeburg

06 juli 2017 11:00

bidsprinkhaan

De op het eerste gezicht onschuldig ogende bidsprinkhaan moordt er lustig op los.

De bidsprinkhaan ziet er met zijn bolle ogen en lange lichaam niet bepaald uit als een echte killer. (In de sitcom The Big Bang Theory wordt de slungelige nerd Sheldon ook wel vergeleken met het insect.) Dit is echter wel het geval. Niet alleen scheurt het dier kleine reptielen en andere insecten aan stukken, maar ook vogels. Uit een uitgebreide studie blijkt nu dat vogels vaker dan gedacht ten prooi vallen aan de bidsprinkhanen.

Pesten

Het internationale onderzoeksteam meldt in hun studie, gepubliceerd in The Wilson Journal of Ornithology, 147 gevallen van bidsprinkhanen die vogels aanvallen. Het ging daarbij om twaalf soorten en negen geslachten bidsprinkhanen. De teller voor het aantal verschillende soorten gegrepen vogels staat op 24.

Over heel de wereld rapporteerden de onderzoekers dit gedrag, maar 70 procent van de vogelmoorden vond plaats in de Verenigde Staten. Hier waren vooral kolibries de klos die zich in tuinen tegoed deden aan nectar. In Amerika worden bidsprinkhanen ingezet om pesten te bestrijden, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze massaal vogels uit de lucht gaan plukken.

Hulp

Overigens legden niet alle vogels daadwerkelijk het loodje wanneer de bidsprinkhaan zijn lange poten om zijn prooien heen sloeg. In 2 procent van de gevallen wist het dier zich los te wurmen uit de klauwen van het roofdier en in maar liefst 18 procent van de gevallen schoten mensen te hulp die het niet aan konden zien dat hun gevederde vriendjes werden verscheurd.

Bronnen: The Wilson Journal of Ornithology, Gizmodo