Waarom zit er nooit varkensvlees in kattenvoer?

KIJK-redactie

22 mei 2017 13:00

kattenvoer

Kattenvoer bestaat uit veel soorten vlees: koe, kip, lam etc. Maar varkensvlees ontbreekt in het rijtje. Waarom is dat?

Toen KIJK-lezeres Stella Wubbels de ingrediënten van kattenvoer bekeek, viel haar iets op. In een blikje kattenvoer zitten allerlei soorten slachtdieren: rund, kip, lam, eend, kalkoen, vis… Maar varkensvlees heeft zij nog nooit op het etiket aangetroffen. Stella vraagt zich af waarom dit zo is.

Ziekte van Aujeszky

Katten zijn heel erg gevoelig voor een bepaald type virus dat varkens soms met zich meedragen. Het gaat om een herpesvirus dat bij katten de ziekte van Aujeszky veroorzaakt. Vooral rauw of slecht verhit vlees van besmette varkens is gevaarlijk voor katten.

Als het virus via besmet vlees bij je kat terechtkomt, nestelt het zich binnen een paar dagen op alle plekjes van zijn of haar zenuwstelsel. Het duurt dan nog maar een paar dagen voordat het dier sterft. En sterven zal het altijd, want er is tot nu toe nog geen behandeling tegen de ziekte van Aujeszky bij katten.

Hoewel varkens de hoofddrager van het beruchte virus zijn, is het voor hen niet zo fataal als voor katten. En daar ligt nu net het gevaar. Het is namelijk niet altijd bekend of een varken het virus met zich meedraagt. Hierdoor zou het per ongeluk gemakkelijk in kattenvoer terecht kunnen komen, met alle gevolgen van dien.

Tekst: Jasper Verhaar