Drone gaat zieke walvissen op zee onderzoeken

Laurien Onderwater

15 oktober 2017 10:59

walvissen

Het spuitwater van walvissen zit vol microbes die interessant zijn om te onderzoeken. Maar hoe vang je dat water op?

Het gebeurt helaas nog vaak dat walvissen aanspoelen en vervolgens sterven. Bij veel van deze dieren treffen onderzoekers aandoeningen aan de luchtwegen aan. Om die ziektes verder te bestuderen, hebben wetenschappers het water dat uit de spuitgaten komt nodig – want die zitten vol met microbes – van zowel zieke als gezonde walvissen.

Maar hoe ga je dat water opvangen? Je kunt moeilijk met een emmertje boven de enorme zoogdieren gaan hangen. Daarom worden drones ingezet die vlak boven walvissen moeten gaan vliegen om het spuitwater op te vangen.

Hexacopter

Er zijn eerder al andere pogingen ondernomen om het water dat vol met microbes zit op te vangen. Onderzoekers volgden de zeekolossen dan een tijdje met een motorboot, maar dat kan veel stress veroorzaken bij de dieren. Om die reden besloot het team van de Woods Hole Oceanographic Institution in samenwerking met onder andere de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) een hexacopter in te zetten.

De drone heeft een gesteriliseerd petrischaaltje bovenop bevestigd zitten dat door de vlaag van spuitwater vliegt om het op te vangen. Tijdens tests wist te drone al water te verzamelen van 17 walvissen voor de kust van Cape Cod (VS) en van 9 walvissen vlakbij Vancouver Island (Canada). Volgens de wetenschappers hadden de walvissen niet of nauwelijks door dat er een drone boven hun hoofd vloog.

Microbes delen

Vervolgens werd in de monsters de DNA-volgorde van het genetische materiaal bepaald (een methode die sequencing wordt genoemd) om te achterhalen welke soorten micro-organismen in het ademhalingsstelsel van een walvis leven. De samples onthulden dat alle walvissen ten minste 25 ‘kernbacteriegroepen’ delen ongeacht hun geslacht, waar ter wereld ze voorkomen en hoe oud ze zijn.

De genomen samples waren afkomstig van gezonde exemplaren, dus nu wil het onderzoeksteam zieke walvissen gaan onderzoeken om te zien hoe hun bacteriesamenstelling verschilt met dat van de gezonde zoogdieren. Hopelijk wordt dan duidelijk hoe de walvissen aan de ademhalingsziektes komen.

Bekijk hier de drone in actie:

Zelf een toffe drone kopen? Dat kan hier: Droneshop.nl – Yuneec Typhoon H

Bronnen: Woods Hole Oceanographic InstitutionNew Atlas