Aardachtige exoplaneet is tot pi gedoopt

Laurien Onderwater

22 september 2020 16:00

pi-planeet exoplaneet

Drie keer raden waarom de planeet zo heet.

Wiskunde en astronomie komen samen bij een recent ontdekte aardachtige planeet. Het hemellichaam heeft namelijk een omlooptijd van 3,14 dagen. En afgerond op twee decimalen is de wiskundige constante pi – die de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel aangeeft – ook 3,14.

Pi-planeet

De werkelijke (en saaie) naam van de exoplaneet is K2-315b. Hij beweegt in een baan om een dwergster (met een massa een vijfde van die van de zon) die 186 lichtjaar van de aarde is verwijderd. De pi-planeet is iets kleiner dat onze aarde, zijn massa moeten sterrenkundigen nog bepalen. Hij cirkelt elke 3,14 dagen om zijn moederster met een zinderende snelheid van 291.600 kilometer per uur.

Al in 2017 merkten astronomen K2-315b op in gegevens die NASA’s ruimtetelescoop Kepler verzamelde tijdens zijn K2-missie. De vermoedens dat het hier om een nieuwe planeet ging, werden bevestigd met de waarnemingen die dit jaar zijn gedaan door het Belgische SPECULOOS-observatorium. (SPECULOOS staat voor Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars.)

Taart

De titel van het wetenschappelijke artikel in The Astronomical Journal bevat eveneens een knipoog: “π Earth: a 3.14-day Earth-sized Planet from K2’s Kitchen Served Warm by the SPECULOOS Team” (een aardachtige planeet met een omlooptijd van 3,14 dagen wordt warm geserveerd door het SPECULOOS-team). Pi wordt in het Engels namelijk uitgesproken als pie (taart).

Dat de pi-planeet een redelijk krappe omloopbaan heeft, betekent dat hij dicht om zijn moederster heen draait. Hierdoor lopen de temperaturen vrij hoog op: het kan er zo’n 180 graden Celsius worden. Dat is te heet voor mogelijk leven, maar precies warm genoeg voor het bakken van een taart. “Everyone needs a bit of fun these days,” besluit astronoom en ontdekker van de planeet Julien de Wit.

Bronnen: The Astronomical Journal, MIT News, Space.com