Bacteriën overleven ruimtereis van een jaar

Annelies Bes

10 november 2020 09:00

De ruimtebacterie Deinococcus radiodurans overleeft een jaar lang in de ruimte

Hoe overleven bacteriën in de ruimte? Onderzoekers namen de bacterie Deinococcus radiodurans, berucht om zijn ruimtereizen, opnieuw onder de loep.

Overleven in de ruimte is geen makkie. De lage druk, extreme temperatuurschommelingen en uv-straling zijn funest voor (bijna) alle vormen van leven. Tóch weten sommige wezens, waaronder de bacterie Deinococcus radiodurans, te overleven onder de barre omstandigheden van de kosmos.

In 2001 ontdekten wetenschappers de bacterie op een stuk ingeblikt vlees dat was blootgesteld aan röntgenstraling. Om zijn merkwaardige overlevingsstrategieën te ontrafelen stellen wetenschappers de bacterie al jaren op de proef. In 2015 lanceerde wetenschappers de Tanpopo-missie, waarin de stralingsbestendige bacteriën meeliftten op de buitenkant van het internationale ruimtestation ISS. Nieuwe resultaten van het onderzoek zijn binnen en onlangs gepubliceerd in Microbiome.