Beelden van Chinese SETI-telescoop

André Kesseler

2015-10-15 09:00:05

Het was al een tijdje bekend dat China aan een nieuwe telescoop werkt waarmee ze naar buitenaards leven kunnen zoeken. De bouw lijkt redelijk te vlotten.

China begon deze zomer aan de bouw van wat ’s werelds grootste ‘SETI-telescoop’ (Search for Extra Terrestrial Intelligence) moet worden. En nu heeft de Chinese staatstelevisie beelden laten zien die waarschijnlijk gemaakt zijn met een drone.

capture51De Five-hundred-meter-Aperture Spherical radio Telescope (FAST) gaat de huidige nummer 1, de Arecibo Observatory in Puerto Rico (foto hiernaast) met maar liefst 200 meter van de troon stoten.

Net als Arecibo gaat de enorme schotel op zoek naar radiosignalen uit sterrenstelsel op miljarden kilometers van de aarde en China zou er bovendien ook nieuwe exoplaneten of bijvoorbeeld pulsars mee op kunnen sporen.

FAST zou al in september volgend jaar in gebruik worden genomen.

Bron: Popular Science