Hubble schiet weer eens een fraai plaatje

André Kesseler

09 juli 2020 15:00

Aan de indrukwekkende fotocollectie van Hubble kan een nieuwe plaat worden toegevoegd.

De beroemde ruimtetelescoop heeft in de afgelopen dertig jaar buitengewoon fraaie opnamen gemaakt van het heelal. Dit keer richtte Hubble zijn lens op een sterrenbeeld Kreeft en legde daar NGC 2775 vast die zich op 67 miljoen lichtjaar van de aarde bevindt. Het fraaie sterrenstelsel, op 19 december 1783 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel, bestaat uit lange wolkenachtige armen met daarin miljoenen felblauwe jonge sterren.

"NGC 2775"

Kraamkamer

De ‘wolken’ van NGC 2775, zijn als het ware de kraamkamer van nieuwe sterren. Wat opvalt is het ongebruikelijk grote en vooral lege hart van het sterrenstelsel. Volgens de ESA, dat samen met de NASA werkte aan de totstandkoming van deze plaat, wijst dat erop dat het gas dat er ooit was, is ‘opgebruikt’. Het werd omgezet in felle, witte sterrenclusters. Volgens de Europese ruimtevaartorganisatie wijst de verhouding tussen het grote centrum en de relatief korte armen erop dat het stelsel de afgelopen tijd niet veel nieuwe sterren heeft voortgebracht.

"NGC 2775"

Miljarden kilometers

Sinds de lancering op 24 april 1990 heeft Hubble (foto hierboven) ongeveer 6,5 miljard kilometer rond de aarde afgelegd en daarbij genoeg gegevens verzameld voor 15.000 wetenschappelijke papers.

Het plan is dat Hubble in ieder geval nog tot juni 2021 operationeel blijft. In maart volgend jaar wordt dan de door vertragingen en gigantische budgetoverschrijdingen geplaagde James Webb Space Telescope gelanceerd. JWST is overigens geen 1 op 1 vervanger van de Hubble, maar dat is weer een ander verhaal.

Bronnen: ESA/NASA, Popular Science