Hoe gevaarlijk is een kilonova?

Jean-Paul Keulen

30 oktober 2023 14:00

Hoe gevaarlijk is een kilonova?

Amerikaanse astronomen hebben becijferd of we bang moeten zijn voor de straling die botsende neutronensterren alle kanten op het heelal in sturen.

Dat het heelal dodelijk is, is geen geheim; stap maar eens zonder astronautenpak uit een ruimteschip. Maar ook voor leven dat zich veilig waant op het oppervlak van een planeet kan het universum gevaarlijk zijn. Zware sterren die ontploffen als supernova baden bijvoorbeeld de wijde omgeving in schadelijke straling. Gammaflitsen, de krachtigste bekende explosies in het heelal, zijn op nóg grotere afstanden een probleem. En hoe zit het dan met een ander type ontploffing genaamd een kilonova? Dat vroegen astronoom Haille Perkins van de Universiteit van Illinois Urbana-Champaign en collega’s zich af.