Picture Perfect: ruimtevlinder

Laurien Onderwater

03 augustus 2020 08:59

ruimtevlinder

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een planetaire nevel in detail vastgelegd.

De laatste tijd hebben we veel opnamen die Hubble heeft gemaakt op onze website gedeeld. En geef ons eens ongelijk: de ruimtefoto’s zijn plaatjes van plaatjes! Maar de Very Large Telescope (VLT) kan er ook wat van. Onlangs legde hij de planetaire nevel NGC 2899, op een afstand van 3000 tot 6500 lichtjaar in het zuidelijke sterrenbeeld Vela (Zeilen), in ongekend detail vast.

Ruimtevlinder

Een planetaire nevel heeft, ondanks zijn naam, niks van doen met planeten. Het is een uitdijende gasschil en is ontstaan doordat oude sterren met maximaal zes keer de zonsmassa de pijp uitgaan, instorten en vervolgens een schil van gas uitstoten.

De uv-straling van een achtergebleven sterkern brengt NGC 2899 zo aan het gloeien. Dit proces gaat net zolang door totdat het gas zich na duizenden jaren – een korte tijd naar astronomische begrippen – dermate over de ruimte heeft verspreid dat de gloed niet meer waarneembaar is.

Doordat NGC 2899 met zijn symmetrische vorm, felle kleuren en mooie patronen doet denken aan een fladderende vlinder wordt deze gasschil ook wel de ruimtevlinder genoemd.

De opnamen zijn genomen met de FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph (FORS) van UT1 (Antu) – een van de vier 8,2-meter telescopen die tezamen ESO’s Very Large Telescope vormen. © SO/Digitized Sky Survey 2/N. Risinger (skysurvey.org)