Picture Perfect: ringvormige eclips

Laurien Onderwater

2020-06-22 08:59:00

ringvormige eclips

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: de zon zoals je hem nog niet zag.

Delen van China, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo, Ethiopië, India en Pakistan werden dit weekend getrakteerd op een ringvormige zonsverduistering. Als dat geen goed begin van de astronomische zomer is…

Een ringvormige eclips wordt veroorzaakt door de maan die tussen de zon en de aarde schuift. De satelliet staat alleen te ver van de aardbol om de gehele zon te blokkeren. Alleen langs de rand van de maan was de ster nog te zien, waardoor er een gouden kring verscheen.

De foto bovenaan dit artikel, genomen in New Mexico in 2012, is een oldie, maar toont het bijzondere verschijnsel op prachtige wijze. En zo zag de ringvormige zonsverduistering er in 2013 uit:

Bron: NASA/Astronomy Picture of the Day

Beeld: Colleen Pinski