Picture Perfect: spectaculaire spiraalstelsels

Tim Tomassen

05 februari 2024 09:00

Spiraalstelsel met een duidelijke kern die lijkt op een oog

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: spiraalstelsels in ongekend detail.

Op nieuwe beelden van de James Webb-ruimtetelescoop schitteren negentien nabije spiraalvormige sterrenstelsels in ongekend detail. Het Melkwegstelsel waar ons zonnestelsel zich in bevindt, is ook spiraalvormig. Maar doordat wij daar middenin zitten, is het moeilijk om het in zijn geheel te bekijken en bestuderen. Om er toch meer over te leren, kijken astronomen naar andere spiraalvormige stelsels in de buurt.

En deze beelden maken opeens veel meer onderzoek mogelijk. “De nieuwe Webb-foto’s zijn spectaculair”, zegt onderzoeksleider Janice Lee, “zelfs voor astronomen die al tientallen jaren onderzoek doen naar dit soort sterrenstelsels.”

De negentien spiraalvormige sterrenstelsels die James Webb op de gevoelige plaat geeft gezet.