Vallende sterren tijdens de Olympische Spelen 2020?

Naomi Vreeburg

2016-05-23 16:00:50

vallende sterren

Japan wil een meteorenregen creëren tijdens de Olympische Spelen van 2020 door kogeltjes te lanceren met een satelliet.

In 2020 vinden de Olympische Spelen plaats in Tokio en dat moet natuurlijk een spektakel worden. De Japanners trekken alles uit de kast om de Spelen onvergetelijk te maken. Ze komen zelfs op de proppen met een show van kunstmatige vallende sterren.

Vallende sterren

Het idee is afkomstig van de Japanse startup ALE Co., die wordt geholpen door een hele bups onderzoekers. Het bedrijfje wil 500 tot 1000 balletjes in de ruimte loslaten met behulp van een satelliet. Deze chemische kogeltjes branden op en zouden een kleurrijke show neerzetten; 60 tot 80 kilometer vanaf de aarde.

vallende sterren

Uit deze kleuren zouden de kogeltjes bestaan. Er wordt gewerkt aan meer kleuren.

De onderzoekers die aan het project meewerken, hebben erover gepubliceerd in Acta Astronautica. Ze vermelden hier onder andere in dat de ‘vallende sterren’ ongeveer even helder zullen zijn als Sirius – de helderste ster in het sterrenbeeld Grote Hond. De kogeltjes moeten dus goed te zien zijn tijdens de Olympische Spelen; zelfs in een stad als Tokio waar veel luchtvervuiling is.

8100 dollar

Volgens ALE Co. is het plan veilig. Maar goedkoop is het niet. Elk bolletje dat de lucht in wordt geschoten, kost maar liefst 8100 dollar (ruim 7200 euro). En daar zitten de kosten van het lanceren van de satelliet niet bij inbegrepen.

Als alles goed verloopt, zal het eerste prototype van de startup in 2018 de lucht in gaan. Tot die tijd moeten we het doen met dit promotiefilmpje:

Bron: Acta AstronauticaScienceAlert

Bestel hier de nieuwste editie!

DRONE FOTOWEDSTRIJD