Bloedhond wéér in de problemen

André Kesseler

2020-03-04 15:59:00

Bloodhound LSR bloedhond

Eind november 2019 deed de Bloodhound LSR eindelijk een langverwachte testrun. Maar er zijn nieuwe problemen die een recordpoging in gevaar brengen.

De afgelopen jaren heeft het Land Speed Record-project wel vaker op omvallen gestaan, waardoor een nieuw wereldrecord te land steeds verder weg leek. Maar vorig jaar was er ineens de Britse zakenman Ian Warhurst, die de ponden liet rollen en het project uit het slop trok. Toch kent de buidel van Warhurst kennelijk ook zo zijn grenzen. En dus liet hij weten dat er nog deze maand nieuwe investeringen bij moeten komen omdat de stekker er anders opnieuw uit gaat.

Lees ook:

Bloedhond

Het Bloodhound-project startte al in 2008 en was ooit bedoeld om schoolkinderen te betrekken bij de ontwikkeling van de wagen en zo hun interesse te wekken voor wetenschap en technologie. Dat leidde uiteindelijk tot een super-gestroomlijnd apparaat op massieve stalen wielen, met aan boord drie verschillende krachtbronnen: een straalmotor uit een Eurofighter Typhoon, drie hybride raketten en een enorme pomp (een Jaguar V8-motor). Die moeten samen een vermogen ontwikkelen van ruim 100.000 kW; dat is elf keer het vermogen van alle huidige F1-wagens bij elkaar opgeteld.

8 miljoen pond

Warhurst heeft overigens nooit aangeboden om het hele project te financieren. Hij investeerde genoeg geld om de testritten van vorig jaar op de Hakskeen Pan (een drooggevallen meer in de Zuid-Afrikaanse Kalahariwoestijn) te voltooien. Daarmee kon het project door en werd er als het ware tijd gekocht om nieuwe sponsors te zoeken. Dat blijkt dus weer een pittige opgave. Warhurst – zie hieronder – zegt dat zo’n 8 miljoen pond (9,2 miljoen euro) genoeg zou moeten zijn om eindelijk eens een serieuze gooi naar het record te doen.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

1227,985

Dat record staat overigens op naam van Andy Green in de Thrust SSC, die al in 1997 met 1227,985 kilometertjes per uur over het zout jankte. Als er voldoende nieuwe sponsors worden gevonden, denkt Warhurst dat er nog een jaar nodig is om de Bloedhond klaar te maken voor de aanval.

Bronnen: BBC News/Bloodhound LSR

Beeld: Bloodhound LSR

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Nieuws