E-car opladen in 10 minuten

André Kesseler

19 januari 2021 15:00

elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn nog steeds ‘a work in progress’ en het lijkt erop dat er weer een mooie stap wordt gemaakt.

De belangrijkste beperkingen van de huidige generatie elektrische auto’s zijn de laadtijd en de actieradius. Onderzoekers aan de Amerikaanse Penn State Universiteit zeggen dat ze op beide vlakken vooruitgang hebben geboekt met de ontwikkeling van een lithiumijzerfosfaat batterij. Die zou goed zijn voor een bereik van 400 kilometer en een laadtijd van slechts 10 minuten. Oh, en de batterijen zijn ook nog eens heel goedkoop en houden het dik 300.000 kilometer lang vol.

Warmte-truc

De truc is warmte. De batterij is in staat om tijdens het laden en ontladen heel snel op te warmen tot 60 graden Celsius en snel af te koelen als hij geen energie hoeft te leveren. De zelfopwarmende batterij doet dat met behulp van een dunne nikkelfolie waarvan het ene uiteinde aan de negatieve pool is bevestigd en het andere uiteinde buiten de cel dienst doet als een ​​derde pool. Zodra elektronen stromen, zorgt de weerstand in de folie ervoor dat de binnenkant van de batterij snel opwarmt. Eenmaal op temperatuur gaat er een schakelaar om en kan hij stroom opnemen of afgeven.

Iedereen een Porsche

Door de nieuwe methode, die slim gebruikmaakt van bestaande technologieën, kunnen er goedkope materialen worden gebruikt. De kathode bijvoorbeeld is van thermisch stabiel lithiumijzerfosfaat en heeft dus geen duur en potentieel gevaarlijk kobalt nodig. De anode is gemaakt van grafiet, een eveneens veilig, licht en goedkoop materiaal.

Volgens hoofdonderzoeker Chao-Yang Wang kunnen op die manier relatief kleine batterijen worden geproduceerd die goed zijn voor 300 kilowatt vermogen en 40 kilowattuur stroom. Een elektrisch voertuig met deze batterij zou volgens Wang in 3 seconden van nul naar 100 kilometer per uur kunnen trekken. Een acceleratie die vergelijkbaar is met die van een Porsche.

Bronnen: Nature Energy, Penn State University via Eurekalert!

Beeld: Chao-Yang Wang / Penn State University