Grafeen zorgt voor grote sprongen in dataopslag

André Kesseler

09 juni 2021 12:00

grafeen

Door het wondermateriaal kunnen hard drives in de toekomst veel meer data opslaan.

Grafeen is al jaren de belofte van de toekomst. Al in 2004 slaagden twee wetenschappers, de Nederlandse Rus Andre Geim en de Britse Rus Konstantin Novoselov, er als eersten in om het materiaal te isoleren. Grafeen bestaat uit een enkele laag koolstofatomen met daaronder een honingraatstructuur en dat maakt het onder meer 200 keer sterker dan staal. En dat niet alleen, uit onderzoek van de universiteit van Cambridge blijkt dat het wondermateriaal ook kan leiden tot hard drives met een enorme capaciteit.

COC

In bestaande HDD’s worden de data door magnetische koppen weggeschreven op razendsnel ronddraaiende platen die voorzien zijn van een magnetiseerbare laag. Die wordt tegen beschadigingen en corrosie beschermd door een afwerklaag: een carbon-based overcoat (COC’s) en die blijkt steeds vaker een beperking. De COC’s kunnen namelijk niet tegen al te hoge temperaturen en zijn ook relatief dik.

De Britse onderzoekers zijn er nu in geslaagd om de laag te vervangen door één of meerdere lagen grafeen. En die beschermen de platen niet alleen veel beter, maar maakt ook een nieuwe schrijftechniek mogelijk: Heat-Assisted Magnetic Recording (HAMR). Daarbij wordt de opnamelaag tot hogere temperaturen verhit en kunnen de databits veel dichter opeengepakt worden, terwijl ze toch stabiel blijven. De nieuwe techniek zou de capaciteit van HDD’s kunnen vertienvoudigen tot 4 terabytes per vierkante centimeter.

Ferrari

Professor Andrea C. Ferrari, directeur van het Cambridge Graphene Centre, zegt over het onderzoek: “Dit werk toont de uitstekende mechanische, corrosie- en slijtagebestendige eigenschappen van grafeen voor magnetische media met een ultrahoge opslagdichtheid. Als je bedenkt dat er in 2020 ongeveer 1 miljard terabytes aan nieuwe HDD-opslag is geproduceerd, geeft dat wel aan welke rol grafeen in dit soort geavanceerde technologieën kan gaan spelen.”

Bronnen: Nature Communications, Cambridge University, New Atlas