Maak kennis met supercomputer Snellius

Naomi Vreeburg

09 maart 2021 14:00

supercomputer

Vanaf deze zomer kunnen Nederlandse onderzoekers gebruik gaan maken van een nieuwe, nationale supercomputer.

Met een pieksnelheid van 415 petaflops is de Japanse computer Fugaku een hoogstandje; hij kan maar liefst 415 biljard berekeningen per seconde uitvoeren. Geen enkele andere supercomputer evenaart dit. Het exemplaar dat binnenkort voor Nederlandse wetenschappers beschikbaar komt ook niet, maar deze supercomputer zal zeker tien keer sneller worden dan zijn voorganger.

21,5 petaflops

Cartesius (zie foto bovenaan de pagina) stamt al uit 2013 en heeft in 2016 zijn laatste belangrijke uitbreiding gehad. De nationale supercomputer, die in een datacenter in Amsterdam staat, is dan ook nodig aan vervanging toe. Snellius, zoals de nieuwe computer onlangs is gedoopt, zal de taken van Cartesius vanaf 1 juli overnemen.

En Snellius doet zijn naam eer aan. Tijdens zijn carrière (die waarschijnlijk vijf jaar duurt, voordat de supercomputer eveneens wordt vervangen) zal hij twee keer uitgebreid worden en uiteindelijk een snelheid tussen de 13,6 en 21,5 petaflops bereiken. Met andere woorden: op zijn hoogtepunt zal Snellius 21 biljard berekeningen per seconde uitvoeren. Het aantal petaflops van Cartesius ligt slechts rond de 1,8 petaflops.

Vernoemd

Met Snellius kunnen onderzoekers allerlei complexe berekeningen doen, zoals het doorrekenen van klimaatmodellen waarin veel factoren moeten worden meegenomen. Via de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kunnen wetenschappers rekentijd met de supercomputer aanvragen.

Het apparaat is overigens vernoemd naar de wis- en natuurkundige Willebrord Snel van Royen (1580-1626) die tot zijn dood werkzaam was bij de Universiteit Leiden. De wet van Snellius is ook naar de wetenschapper genoemd; deze geeft aan hoe lichtstralen worden gebroken op de overgang van bijvoorbeeld lucht naar glas.

Bronnen: NRC, Hardware Info