Oude batterijen krijgen nieuw leven

André Kesseler

29 januari 2020 15:59

batterijen

Een Australisch bedrijf heeft een manier gevonden om afgedankte accu’s van elektrische auto’s een tweede carrière te geven.

De meeste batterijpakketten zijn zo sterk als de zwakste schakel. Als één van de cellen in de reeks sneller veroudert dan de rest, heeft dat gevolgen voor de capaciteit van het totale accupakket. Met als gevolg dat, als er eentje sneller leeg is, het hele pakket geen stroom meer levert en in de recycling belandt. Maar het bedrijf Relectrify heeft een manier gevonden om die batterijen een tweede leven te geven.

Lees ook:

Afgedankte batterijen

De Australische start-up werkt samen met American Electric Power en Nissan en gebruikt afgedankte batterijpakketten uit onder meer de Nissan Leaf. Om ook uit de zwakkere lithium-ion-cellen een prettige hoeveelheid stroom te kunnen peuren, gebruikt Relectrify een uitgekookt batterij management systeem dat ze, heel slim, het Battery Management System noemen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dat werkt zo. De tweedehands cellen worden opgenomen in een veel groter batterijpakket. Het managementsysteem bepaalt de capaciteit van elke cel en onttrekt daar de maximale hoeveelheid elektriciteit aan. Als er toch een sterfgeval in de familie is, kan de overleden cel gewoon worden uitgeschakeld. Zo wordt het dus mogelijk om met minder goed functionerende en afgedankte batterijen toch energie op te slaan. Bijvoorbeeld de overtollige elektriciteit van zonnepanelen en windturbines.

Dollari’s

Door het systeem kan de levensduur van een batterij met ongeveer een derde worden verlengd en gaan de kosten voor energieopslag met de helft naar beneden. Eén blok van 400 individuele batterijcellen is goed voor 72 kilowatt opslag en kan 25 kilowatt aan stroom leveren. En dat volgens Relectrify voor 150 dollar (135 euro) per kWh. Ter vergelijking; de Tesla Powerpacks kosten 263 euro per kWh.

Bronnen: Relectrify, Popular Mechanics

Beeld: Relectrify

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Filmpjes