Papier doet dienst als toetsenbord

Naomi Vreeburg

03 september 2020 12:00

papier

Met een speciale printmethode wordt papier of karton interactief gemaakt. Bekijk het filmpje.

Een simpel vel papier gebruiken om de muziek zachter of harder te zetten of om een e-mailtje te tikken? Ingenieurs van de Purdue-universiteit hopen dit waar te maken met een speciaal daarvoor ontwikkelde printmethode. Ze hebben er onlangs een studie over gepubliceerd in het vakblad Nano Energy.

Geen externe batterij

Tijdens het printproces wordt een vel papier of een stuk karton eerst van een speciale coating voorzien. Deze coating bevat moleculen die ervoor zorgen dat het papier stof, olie en water afstoot. Hierdoor kunnen de onderzoekers meerdere lagen circuits printen zonder dat de inkt vlekkerig wordt.

Op deze manier hebben de ingenieurs druksensors op papier weten te printen. En zoals je in onderstaande filmpjes kunt zien, met succes. De bovenste video toont hoe een van de onderzoekers het papier als toetsenbord gebruikt. In het tweede filmpje wordt onder meer het volume van een liedje veranderd.

Er is overigens geen externe batterij nodig om het velletje zijn werk te laten doen. De sensors halen hun energie uit het contact met de gebruiker.

Pakketjes tekenen

Hoewel het nog wel even zal duren voordat je je eigen toetsenbord van papier kunt printen, hebben de onderzoekers genoeg plannen met hun uitvinding. Naast een toetsenbord en geluidspaneel zien ze ook toepassingen in pakketbezorging. De printtechniek moet bijvoorbeeld tekenen voor ontvangst op de kartonnen doos mogelijk maken. Dan hoef je je handtekening nooit meer te priegelen op het veel te kleine scherm van de pakketbezorger.

Bronnen: Nano Energy, Gizmodo