Railgun van US Navy in actie

Naomi Vreeburg

29 juli 2017 10:00

railgun

De Amerikaanse marine werkt al jaren aan een elektromagnetische rail gun. Een nieuw filmpje van het systeem is nu vrijgegeven.

Conventionele kanonnen verschieten projectielen met behulp van forse kruitladingen. Deze ladingen nemen aardig wat ruimte in beslag, waardoor er minder plaats is voor andere bevoorrading of extra bemanning. Met de elektromagnetische rail gun, waar de US Navy druk mee in de weer is, is dit probleem niet aanwezig. In dit net vrijgegeven filmpje zie je hoe het afvuren van zo’n rail gun eruitziet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Mach 6

Bij een rail gun wordt een krachtige elektrische stroom van een miljoen ampère door twee sleepcontacten (de rails) gejaagd. Daardoor wordt er een lorentzkracht opgewekt; een sterk magnetisch veld dat een projectiel tot een snelheid van Mach 6 (7350 kilometer per uur) kan versnellen.

Door de enorme snelheid waarmee de projectielen inslaan, hoeven die veel minder zwaar te zijn. En rail guns zijn met 25.000 dollar per schot ook nog eens een stuk goedkoper dan raketten, die per stuk al snel tussen de 500.000 en 1,5 miljoen dollar kosten. De Amerikaanse marine hoopt dat het systeem in 2018 tien schoten per minuut kan uitvoeren.

Bovendien kun je door de fors hogere snelheden doelen op veel grotere afstand bestoken en de projectielen hebben onderweg veel minder last van bijvoorbeeld zijwind.

Rail gun op Zumwalt

Deze voordelen genoemd hebbende, is er ook een nadeel van een rail gun. Hij vereist een enorm elektrisch vermogen en dat heeft niet ieder schip zomaar beschikbaar. De US Navy wil het wapensysteem daarom als een van de eerste op drie schepen uit de Zumwaltklasse plaatsen. Op deze omstreden en peperdure schepen wordt namelijk bijna alles al elektrisch aangedreven. Power zat dus.

Bronnen: Popular Mechanics, CNET

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Filmpjes