Robotkakkerlak geeft ‘een kontje’

KIJK-redactie

2016-05-07 11:00:00

Robotkakkerlak

Wetenschappers hebben een robotkakkerlak ontworpen die zijn soortgenoot helpt om obstakels te overwinnen.

Dat je met samenwerking grootse dingen kunt bereiken, bewijzen bepaalde insecten wel. Zo kunnen mieren door zich aan elkaar vast te klampen, een rivier oversteken. Dit gedrag inspireerde twee wetenschappers van de Californische Universiteit in Berkeley bij de ontwikkeling van de robotkakkerlak.

De VelociRoACH robots, zoals de metalen insecten worden genoemd, overwinnen obstakels door met elkaar samen te werken. Een van de robots duwt de ander een trede hoger, waarna de laatste zijn maatje met een magnetisch touwtje omhoog helpt.

Het is de bedoeling dat dit soort robotkakkerlakken in de toekomst in rampgebieden worden ingezet. In dit soort situaties worden minirobots al toegepast, maar het nemen van obstakels was tot dusverre een probleem. Met de robotkakkerlak hebben de onderzoekers daar dus een oplossing voor gevonden.

Bronnen: IEEE Spectrum, Popsci

Bestel hier de nieuwste editie!

DRONE FOTOWEDSTRIJD