Test voorspelt of comapatiënt wakker wordt

Laurien Onderwater

28 mei 2016 13:20

Test voorspelt of comapatiënten ontwaken

Een groep onderzoekers heeft een manier gevonden om te achterhalen of mensen in coma binnen één jaar ontwaken of niet.

Een geliefde of familielid in coma zien liggen, is verschrikkelijk. En om het nog erger te maken, is het vaak onzeker wanneer de patiënt wakker wordt – als dit überhaupt het geval is. Een groep wetenschappers heeft nu een techniek gevonden die hier meer duidelijkheid over zou kunnen geven.

Suikerverbruik

De comatest is een soort PET-scan en wordt al gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen die in een volledige coma liggen of patiënten die in een zogenoemde vegetatieve toestand liggen, waarbij er gedeeltelijk tekenen van bewustzijn worden gemeten. Maar wetenschappers hebben ontdekt dat dezelfde test ook goed werkt om te voorspellen wanneer een comapatiënt ontwaakt.

Dit doen de onderzoekers door het suikermetabolisme van de neuronen te meten, wat een indicatie is voor hersenactiviteit. Om te achterhalen hoeveel suiker verschillende patiënten – in verschillende toestanden – verbruiken, brachten de onderzoekers dit in kaart met de FDG-PET-techniek. In totaal werden 131 mensen met hersenletsel bestudeerd, waarvan de ene groep in een volledige coma en de andere in vegetatieve toestand lag.

Meer onderzoek

De wetenschappers wachtten vervolgens af of de patiënten wel of niet binnen een jaar ontwaakten. De patiënten die minder dan 42 procent hersenactiviteit vertoonden, kwamen na een jaar nog steeds niet bij hun bewustzijn. Degene die meer hersenactiviteit hadden, ontwaakten wel binnen een jaar. Voor deze laatste groep bleek de test het voor 89 procent bij het rechte eind te hebben.

Neuroloog Jeannette Hofmeijer van de Universiteit Twente vindt het een relevant resultaat. “We willen graag weten wat de kans is dat iemand in coma zal herstellen. Op dit moment kunnen we dat bij veel patiënten nog niet goed. Als meting van het hersenmetabolisme daarbij kan helpen is dat een waardevolle aanvulling.”

Wel vindt Hofmeijer dat de onderzoekers niet duidelijk zijn over de oorzaken van het hersenletsel. “En dat is wel belangrijk om te weten, omdat bijvoorbeeld na een ongeluk de herstelkansen groter zijn dan bij letsels veroorzaakt door zuurstoftekort.” Als deze metingen alleen zijn gedaan bij patiënten na een ongeluk, dan zijn de resultaten voor patiënten met hersenbeschadiging door zuurstoftekort niet erg nuttig.

De scan moet dus zeker nog vaker worden getest en ook op meerdere comapatiënten, maar heeft in ieder geval de weg vrijgemaakt voor andere onderzoekers die er nu mee aan de slag gaan.

Bronnen: Current Biology, ScienceAlert, Gizmodo