Hoe raakte goud over de aarde verspreid?

André Kesseler

11 april 2024 13:00

Goud

De mens is al duizenden jaren gefascineerd door het glimmende edelmetaal goud. Maar hoe is het eigenlijk op onze planeet beland?

Tussen de sterren

Het verhaal van goud begint tussen de sterren. Of beter gezegd: tussen de dode sterren. De afstanden tussen objecten in het heelal zijn immens, maar over langere tijd gezien klapt er niettemin van alles op elkaar. Als dat gebeurt met twee neutronensterren, objecten die overblijven na de explosieve dood van reuzensterren, heet dat een kilonova. (In 2017 zagen astronomen voor het eerst hoe twee neutronensterren – op 140 miljoen lichtjaar van de aarde – op elkaar botsten.)

Zulke aanvaringen zorgen dat er enorme hoeveelheden stof en neutronen in de rondte worden geslingerd. Die laatste krijgen daarbij zoveel energie mee, dat ze met elkaar combineren tot zware elementen, waaronder palladium, rodium, zilver én goud. Uiteindelijk ballen de wolken kosmisch stof met deze edelmetalen en gas zich samen tot – onder meer – de planeten van ons zonnestelsel.

Artistieke impressie van botsende neutronensterren, bij zo'n botsing zou goud ontstaan.
Als twee neutronensterren botsen, leidt dat tot een kilonova. Bij zo’n explosie ontstaat – onder meer – het element goud. Beeld: NASA’S Goddard Space Flight Center/Ci Lab.

Twee theorieën

Hoe is dat goud dan hier op aarde beland? Daar zijn twee theorieën voor. De eerste stelt dat goud en andere edelmetalen al vanaf het begin op onze planeet aanwezig zijn geweest. Maar er zijn ook aanwijzingen dat verreweg het meeste goud tijdens de afkoelfase van de jonge aarde naar de kern is gezakt. Daarom denken sommige wetenschappers dat het goud dat we nu vinden pas later, toen de mantel al enigszins was afgekoeld, aan onze planeet werd ‘toegevoegd’. Dat zou gebeurd zijn door een of meerdere inslaande planetoïden. Maar de bewijzen voor deze tweede theorie lijken behoorlijk te rammelen, dus is de eerste op dit moment het aannemelijkst.