Steriele neutrino’s: onzichtbare troubleshooters

kijkmagazine

2014-09-13 16:00:28

XMM-Newton

Gewone neutrino’s zijn al nauwelijks te vinden, maar steriele neutrino’s gedragen zich nóg schuwer. Toch denken wetenschappers een teken van deze deeltjes te hebben opgepikt. In dat geval is misschien eindelijk het raadsel van de donkere materie opgelost.

Neutrino’s zijn niet bepaald de makkelijkste deeltjes om mee te werken. Ze trekken zich zo weinig aan van andere deeltjes dat ze ongehinderd door een plak lood van lichtjaren dik kunnen vliegen. Deeltjesfysici moeten zich dan ook in allerlei bochten wringen om tenminste een paar van dit soort deeltjes op te vangen in hun experimenten.

Maar het kan erger. Natuurkundigen vermoeden dat er een soort neutrino’s bestaat dat nog moeilijker is te vinden. Mochten we er tóch in slagen om ze waar te nemen, dan kan de beloning enorm zijn. We zouden er namelijk een aantal grote natuurkundige problemen mee kunnen oplossen, van het vreemde gebrek aan antimaterie in ons heelal tot het raadsel van de donkere materie. De naam van deze deeltjes: steriele neutrino’s.

Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 11/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 18 september tot en met 15 oktober.

Beeld: ESA