Zeewier in cijfers

KIJK-redactie

2016-01-19 13:00:15

Zeewier zou weleens een belangrijke voedselbron kunnen worden in de toekomst. Een cijferlijstje.

Met de sterkgroeiende wereldbevolking is er dringend behoefte aan duurzame plantaardige eiwitten. Zeewierteelt biedt grote kansen daarvoor. Als het aan Nederlandse onderzoekers en pioniers ligt, eten we straks allemaal zeewier. Een aantal cijfers over het gewas.

• In 2050 leven er naar schatting 9,7 miljard mensen op aarde.
  • 360.000 vierkante kilometer zeeoppervlak met zeewier is voldoende om die toekomstige wereldbevolking van eiwit te voorzien, mits al het aanwezige eiwit kan worden gewonnen.
  • 40 procent is het maximale eiwitgehalte van zeewier op drogestofbasis, gevonden in sommige roodwieren, 25 procent in groenwieren als zeesla en tot 15 procent in suikerwier en vingerwier.
  • Bij de productie van een hamburger komt 1,14 kilo meer koolstofdioxide vrij dan bij die van een weed burger.
  • Er zijn zo’n 10.000 soorten zeewier.
  • Mensen hebben dagelijks zo’n 0,75 gram eiwit nodig per kilogram lichaamsgewicht.

Dit is een kader uit het artikel ‘Nederwier’ te vinden in KIJK 2/2016. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 21 januari tot en met 17 februari.

Tekst: Anja Janssen