Zeewier als vlees van de toekomst?

Naomi Vreeburg

26 januari 2016 16:00

Krijgen we genoeg eiwitten binnen als we vlees vervangen door zeewier? Vijf meningen van deskundigen.

Zeewier kennen we hier nog vooral als dat spul dat om je sushi is gewikkeld, maar sommigen spreken over zeewier als vlees van de toekomst. Maar zou dit onze voedselbehoefte stillen? Vijf experts geven hieronder hun mening.

Rebecca Wiering (Zeewaar): “Dan zou je op enorme hoeveelheden zeewier komen, en belasten we de zee te veel. Een goede balans tussen eiwitten van land en zee is de beste route voorwaarts, vermoeden we. We moeten ook niet vergeten dat ieder zeewiertype een andere hoeveelheid eiwitten bevat. En die gehaltes liggen lager dan in vlees en vis. Maar door het toevoegen van zeewier aan ons Westerse dieet, kunnen we de consumptie van dierlijke eiwitten verlagen en toch genoeg eiwitten binnen krijgen.”

Klaas Timmermans (NIOZ en RUG): “Zeewier heeft veel potentie. Er is een enorme behoefte aan hoogwaardige eiwitten. Op het niveau van de plantaardige productie heb je daarvoor de hoogste efficiëntie, veel hoger dan bij dierlijke productie. Maar je moet opletten dat je geen onbedoelde neveneffecten creëert door grootschalige zeewierteelt. Bovendien liggen er nog grote uitdagingen in de veredeling, mechanisatie en het realiseren van een constante aanvoer.”

Willem Brandenburg (Wageningen UR): “Eiwit is cruciaal voor de toekomstige voedselzekerheid. De huidige landbouw gebruikt al twee keer te veel grondstoffen. We hollen de planeet uit. Alle nutriënten die we kwijtraken op het land – zoals fosfaten en ammonium – vinden we terug in de zee. Door zeewier te telen, kunnen we nutriëntenkringlopen sluiten, de zee ondersteunen en de voedselzekerheid garanderen.”

Lisette Kreischer (Dutch Weed Burger): “Dat zeewier de wereld kan gaan voeden, voelt niet volledig. Zeewier én andere planten kunnen de wereld voeden. Als we met beleid zeewier gaan telen op zee, microalgen in bassins en planten op het land, hebben we een heel mooi dieet dat past in de circulaire gedachte van geven en nemen.”

Marcel Schuttelaar (Stichting Noordzeeboerderij): “Het wereldvoedselprobleem is in de eerste plaats een vraagstuk van de verdeling. Zeewier heeft een mooie potentie, maar ik zie het vooral als aanvullende groente. En wellicht groot als onderdeel van vee- en visvoer, gemengd met andere eiwitten. Zeewier is een prachtig product en het is prachtig als je delen van de zee kunt benutten om extra voedsel te telen.”

In KIJK 2/2016, de editie die tot en met 17 februari in de winkel ligt en online te bestellen is, meer over zeewierteelt. Het artikel los lezen? Dat kan via Blendle (€).

Tekst: Anja Janssen