Bacteriën in baby voorspellen kans op astma

Naomi Vreeburg

01 oktober 2015 13:00

Het bacteriegehalte in de darmen van baby’s heeft invloed op de ontwikkeling van astma op latere leeftijd.

Babypoep doorspitten op zoek naar bacteriën. We moeten er niet aan denken. Maar onderzoekers van de University of British Columbia opperen zichzelf hiervoor op. En niet zonder succes. Op deze manier hebben de Canadese wetenschappers namelijk ontdekt dat bacteriën in de darmen van pasgeboren koters kunnen voorspellen of ze op latere leeftijd astma zullen ontwikkelen.

Er waren al aanwijzingen dat het microbioom van een baby de kans op ziektes als astma en allergieën beïnvloedde. “Maar er waren geen experimenten die dit konden bewijzen”, vertelt Brett Finlay aan Science News. Deze microbioloog die meewerkte aan het onderzoek en zijn collega’s zouden dit bewijs nu wel hebben geleverd.

Vier bacteriën

De wetenschappers kregen poep- en urinemonsters van 319 baby’s van drie maanden oud opgestuurd. Vervolgens bepaalden ze de bacteriegehaltes en onderzochten ze de koters negen maanden later weer. Het bleek dat de baby’s die een laag gehalte aan vier bacteriën – Lachnospira, Veilonella, Faecalibacterium en Rothia – hadden, significant vaker symptomen van astma vertoonden op 1-jarige leeftijd. Een derde van deze koters heeft inmiddels daadwerkelijk astma ontwikkeld.

Om hun ontdekking nog wat meer kracht bij te zetten, werden muizen ingezet. De dieren kregen een poepsample in hun lichaam gestopt. Dit was afkomstig van een van de baby’s met een verhoogde kans op astma. Na het inbrengen, ontwikkelden de muizen ontstoken longen. Wanneer de onderzoekers vervolgens een mix van de vier bacteriën bij de knagers inbrachten, verminderde de kwaal.

Pilvorm?

Kunnen we binnenkort een mix van deze vier bacteriën in pilvorm verwachten om het risico op astma te verkleinen? Helaas. De wetenschappers moeten allereerst nog uitzoeken of hun resultaat ook standhoudt in grotere en meer diverse groepen baby’s. Verder is het natuurlijk nodig om vast te stellen of zo’n behandeling wel veilig is. Kortom: het zal nog wel een aantal jaartjes duren.

Onlangs is de eerste zeeotter met astma ontdekt. Hij heeft geleerd een inhalator te gebruiken. Bekijk het filmpje.

Bronnen: Science Translational Medicine, Science News, Livescience