Botbreuk herstelt sneller met stamcelpleister

Astrid Kromhout

22 september 2020 15:00

botbreuk

Door stamcellen te laten groeien op nieuw verband in een jasje van eiwitten kunnen botbreuken sneller genezen.

Geluk bij een ongeluk voor de brekebenen onder ons: onderzoekers van King’s College London hebben een nieuw materiaal ontwikkeld waarmee ze gebroken botten sneller kunnen laten herstellen. Dit schrijven ze in Nature Materials. Behalve stam- en botcellen gebruiken ze hiervoor ook een eiwit dat in ons lichaam zorgt voor groei en herstel. Met dit nieuwe verband kan de wond goed en gericht genezen.

Als je een arm of een been breekt, gebruiken artsen vaak synthetische implantaten om de twee delen op een goede manier weer aan elkaar te verbinden. Ook transplanteren ze regelmatig botmateriaal uit een ander deel van je lichaam naar de plek van de breuk om die te repareren. De geneeskracht van jouw eigen lijf moet hier het werk doen, maar dat is juist na zo’n ongeval niet je sterkste kant.

Celtherapie voor botten

Modernere technieken maken al gebruik van celtherapie, waarbij nieuw gekweekte cellen in de fractuur moeten helpen bij het aangroeien van het bot. Nadeel hiervan is dat de geïmplanteerde cellen meestal niet lang genoeg leven om de genezing te ondersteunen.

Juist daar hebben de onderzoekers van King’s College iets op gevonden. De eiwitten in het nieuwe materiaal dat zij hebben ontwikkeld, zorgen ervoor dat de stam- en botcellen door kunnen blijven gaan met het vormen van nieuw botweefsel gedurende het hele herstelproces. Zo vergroot de coating van eiwitten de natuurlijke geneeskracht van je lichaam, waardoor je gebroken arm of been beter en sneller kan genezen.

‘Superpleister’ op breuk

Hoe kregen de onderzoekers dat voor elkaar? Ze lieten stamcellen en volwassen botcellen groeien op biomateriaal. Dat materiaal zit in een omhulsel van eiwitten die voor groei en genezing in het lichaam zorgen. Deze ‘superpleister’ kunnen artsen als verband om de breuk leggen zodat die sneller herstelt.

In het laboratorium namen de wetenschappers nog een volgende stap: van twee- naar driedimensionaal. Ze ontwierpen een gel waarin de stam- en botcellen de structuur krijgen van gezonde botdelen. Toen ze die gel bij levende muizen met een aangeboren botafwijking in de schedel transplanteerden, zagen ze dat daar ook nieuw bot begon aan te groeien. Na acht weken waren alle cellen nog actief.

Het is nog niet klinisch getest en de onderzoekers houden wat slagen om de (niet gebroken) arm, maar ze zijn optimistisch over de toepassingen. Zo kan het verband biologisch afbreekbaar worden zodat het in het lichaam oplost zodra het zijn helende werk heeft gedaan. Ze zien ook mogelijkheden voor toepassing in andere organen en weefsels. Al met al toch brekend nieuws?

Bronnen: King’s College via Eurekalert!, Nature Materials